Image and Imagery 2020

8th International Conference on Image and Imagery.

Proposal deadline: july 15, 2020

Engaging with Digital Texts/Images in Literatures and the Arts

New digital tools continue to transform the way artists and writers think about, engage with, and create works. In the last decades, advances in technology have facilitated the design and writing process, allowing the creation of countless virtual renditions of concepts or works. Digital tools have impacted the traditional literary world, opening access to a variety of digitized texts and enabling increased interactions with other art forms. In turn, visual and other creative arts have conceived new integrations of text within their medium, all of which has impacted and changed our visual and written discourse

We are inviting scholars and artists to reflect on the social and behavioural impact of digitization, the experience of working with digital literary texts and/or artworks, their intersections, and their role in the digital age.

Topics may focus on various approaches to this problematic, among which: -questions around the “devaluation of materiality and embodiment” (K. Hayles);

-the public “as a kind of phantom, an ephemeral phenomenon, subject to appearance and disappearance” (W.J.T. Mitchell);

-communal experience and/or private consumption of literary and artistic creations;
-the reception of new media art (digital art, sound art, cyborg art, electronic literature, etc.);

-Indigenous perspectives; minority studies; feminist aspects; intersections of race, class and gender; disability studies; queer studies; postcolonial studies; etc.;

-interdisciplinary creations: challenges and achievements;
-museum culture, arts programming, digital platforms, online events, e-publishing;

-in posthumanist criticism, the “nomadic subject,” the “extensions and enhancements” of bodies, etc. (R. Braidotti).

Proposals of no more than 300 words should be sent by July 15, 2020, as a Word doc attachment, to Tamara El-Hoss and Catherine Parayre.

Languages: English or French.
Along with the 300-word proposal, please include the following:

  • author’s affiliation (for faculty) or program and university (for graduate students)
  • contact information (email address)
  • 50-word publishable abstractFinal articles will be 15-20 pages (Times New Roman 12, double space).

30 July 2020: Authors will be informed whether their proposal has been accepted.

15 October 2020: articles due.

Date limite: le 15 juillet 2020

L’impact du numérique: textes/images en littérature et dans les arts

Les nouveaux outils numériques continuent de transformer la pensée des artistes et auteur.es, ainsi que leur façon de s’engager dans la création. Au cours des dernières décennies, les avancées technologiques ont permis de concevoir et de développer de nouvelles pratiques en littérature et dans les arts, avec pour résultat d’innombrables créations innovantes. Les outils numériques rendent possible un meilleur accès aux textes littéraires et facilitent des

interactions complexes entre la littérature et les autres arts. De même, les arts visuels et autres ont conçu de nouvelles intégrations du texte dans leurs réalisations. Ces nouvelles pratiques ont changé notre discours visuel et textuel.

Nous invitons chercheur.es et artistes à proposer leurs réflexions sur l’impact de la création numérique sur la société et les individus, à commenter l’expérience de la création numérique littéraire et/ou artistique, à analyser la façon dont textes et images sont associés, ainsi qu’à présenter leur rôle à l’ère numérique.

Parmi les sujets et les problématiques qui pourront être abordés, citons, entre autres :
-les questions autour de la « dévaluation de la matérialité et de la corporalité » (K. Hayles) ;

-le public « en tant que fantôme, phénomène éphémère, sujet à l’apparition et la disparition » (W.J.T. Mitchell) ;

-l’expérience collective et/ou la consommation individuelle de la création en littérature et/ou artistique ;

-la réception des nouveaux arts médiatiques (art numérique, arts sonores, art cyborg, littérature électronique, etc.) ;

-perspectives indigènes ; études minoritaires ; éléments féministes ; intersections des questions d’ethnie, de classe et de genre ; études queer ; études postconiales ; etc. ;

-créations interdisciplinaires : défis et réussites ;

-culture muséale, programmation artistique, plateformes numériques, événements en ligne, publication numérique ;

-dans la critique posthumaniste, le « sujet nomadique », les « extensions et perfectionnements » du corps, etc. (R. Braidotti).

Veuillez envoyer un précis d’un maximum de 300 mots (document Word) à Tamara El-Hoss et Catherine Parayre avant le 15 juillet 2020.

Langues acceptées : français ou anglais.
Lors de cet envoi, merci d’inclure les informations suivantes dans votre courriel :

  • affiliation universitaire et, pour les étudiant.es gradué.es, nom du programme
  • adresse courriel professionnelle
  • un court précis destiné à être publié d’une longueur de 50 mots au maximumLa version finale des articles sera d’une longueur de 15-20 pages (Times New Roman 12, double interligne).

30 juillet 2020 : le comité organisateur annoncera les précis acceptés aux auteur.es.

15 octobre 2020 : articles dus.

Editorial Committee / comité organisateur

Carmela Colella, Tamara El-Hoss, and Catherine Parayre

Department of Modern Languages, Literatures and Cultures
Brock University, 1812 Sir Isaac Brock Way
St Catharines, ON, L2S 3A1

Collected articles will be published in 2021 by The Small Walker Press (e-book) / Les articles sélectionnés seront publiés en 2021 par Small Walker Press (publication numérique)